الکتروتراپی

Electrotherapy

الکتروتراپی یکی از روش های پرکاربرد در درمان های فیزیوتراپی است که نقش موثری در تسکین درد دارد روش های الکتروتراپی از ارسال پیام درد به طناب نخاعی جلوگیری کرده و در نتیجه آن به تسکین درد کمک بسزایی دارد. در روش های الکتروتراپی از تحریک الکتریکی با هدف کاهش علائم درد و ناراحتی از طریق دستکاری عملکرد اعصاب فعال در ایجاد احساس درد استفاده خواهد شد متخصص فیزیوتراپ از این دستگاهها و فرکانس های مختلف آن در طیف وسیعی از بیماری ها بخصوص بیماری های ارتوپدیک استفاده می‌کند. در این دستگاه ها از امواج الکترومغناطیسی ، امواج صوتی و جریان الکتریکی برای تحریک کردن عضلات و اعصاب آسیب دیده استفاده خواهد شد.

اولتراسوند، درمان با موج کوتاه پالسی و الکتروتراپی با دستگاه تنس از جمله روش های رایج الکتروتراپی هستند و همچنین از جریان فارادیک برای ایجاد انقباض در عضله استفاده می شود.البته الکتروتراپی انواع گوناگونی دارد که با توجه به تشخیص متخصص از هر کدام از آنها می توان برای درمان بیماری ها استفاده نمود

تحریک الکتریکی اعصاب بدن از طریق پوست (الکتروتراپی با تنس) سبب تحریک ترشح هورمون های ضددرد طبیعی میشود و از این طریق به تسکین درد و سایر علائم بیمار کمک می کند در این روش جریان الکتریکی از طریق پوست به اعصاب مورد نظر فرستاده میشودو با تحریک آن ها به آزاد سازی موادی همچون اندروفین درد و علائم بیماری تسکین می پذیرد. با انتخاب شدت و فرکانس مناسب در درمان با الکتروتراپی می توان از انتقال پیام درد به سیستم عصبی مرکزی جلوگیری نمود الکترود های دستگاه تنس در محل درد قرار داده شده تا جریان الکتریکی را با شدت مناسب به مناطق مورد نظر انتقال می دهد در طی درمان با دستگاه تنس ممکن است بیمار کمی احساس سوزش و سوزن سوزن شدن در موضع درمان داشته باشد که اغلب موقتی بوده و پس از چند ساعت برطرف خواهد شد.

الکتروتراپی با تنس یکی از روش های بسیار موثر در بهبود علائم و کاهش درد ناشی از آرتروز است

موارد کاربرد الکتروتراپی:

• درد پس از جراحی