لیزرتراپی

لیزر تراپی

Laser Therapy

لیزر درمانی یک از درمان های نوین و پرکاربرد است که امروزه در کلینیک های فیزیوتراپی بطور گسترده ای مورد استفاده قرار می‌گیرد . استفاده از لیزر پرتوان در درمان بسیاری از بیماری ها بویژه آسیب های اتوپدی مفید است

لیزر پرتوان دارای خروجی بین ۱ تا ۱۲۰۰۰مگاوات میباشد که این عدد بالغ بر ۲۴ برابر لیزر کم توان است .گفتنی است که عمق نفوذ  آن نیز در مقایسه با لیزر کم توان که ۴سانتی متر است حدود ۹ برابر بیشتر است ، توان بالا و عمق نفوذ زیاد ،باعث افزایش جریان خون ، کاهش درد و تورم در ناحیه های عمقی تر همچون عضلات عمقی و مفاصل و حتا استخوان ها می شود که خود ایجاد ترمیم در بافت می کند. گفتنی است به علت توان بالای لیزر مدت زمان استفاده از دستگاه لیزر پرتوان پایین می آید و باید بیان کرد نتیجه بهبودی زودتر و در تعداد جلسات کمتر میسر میگردد.

لیزر درمانی یکی از درمان های رایج است و فیزیوتراپی بهراد در غرب تهران مجهز به دستگاه پیشرفته لیزر پرتوان می باشد . درمان بسیاری از بیماری ها بخصوص بیماری های سیستم اسکلتی_عضلانی مانند کمردرد و دردهای مفصلی با لیزر پرتوان در موارد زیادی با موفقیت همراه بوده است. لیزر اشعه ای پر انرژی و از جنس نور است که بوسیله آن میتوان میزان انرژی کنترل شده و معینی را به منطقه مورد نظر منتقل کرد.

لیزر درمانی سبب افزایش میزان انرژی در دسترس سلول هاکرده و از این طریق نیز کمک زیادی به بازسازی بافت هاو افزایش فعالیت آنها خواهد کرد. درمان با لیزر پرتوان موجب تحریک سوخت و ساز و متابولیسم سلولی در سلول های بافت آسیب دیده شده و از این طریق به ترمیم بافت آسیب دیده کمک می شود.لیزر تراپی روشی غیر تهاجمی است که بیمار حین انجام درمان دردی را احساس نمی کند. در فرایند درمان دستگاه لیزر،در مدت مشخصی در نزدیکی سطح بدن قرار گرفته و امواج با شدت مشخص بدن را بطور مستقیم بدن را بطور مستقیم به ناحیه مورد نظر  منتقل می‌شود

درمان دیسک کمر وگردن،آرتروز زانو،درد مچ دست و شانه از جمله درد هایی هستند که با لیزر پر توان درمان می شوند. لیزر پرتوان سبب کاهش التهاب در بافت آسیب دیده شده و از این طریق به تسریع بهبودی کمک می کند. با لیزر پرتوان روند بهبودی و ترمیم آسیب های ایجاد شده را تسریع بخشد. امروزه استفاده از لیزر های پرتوان در درمان اختلالاتی همچون تنگی کانال نخاعی و آرتروز ستون فقرات بسیار موثر است. لیزر های پرتوان نسبت به لیزر های کم توان قدرت بیشتری داشته  و به عمق بیشتری از بافت مورد نظر نفوذ می کند . قدرت بیشتر لیزر های پرتوان سبب تاثیرات درمانی موثرتری نسبت به لیزر های کم توان خواهند داشت.

به دلیل قدرت بالای لیزرهای پر توان انجام درمان با این روش احتیاطات ویژه ای می طلبد. بیمار و متخصص فیزیوتراپیست هر دو برای جلوگیری از آسیب چشم ها باید از عینک مخصوصی حین درمان استفاده کنند و میزان تبحر متخصص فیزیوتراپی فیزوتراپی در درمان با لیزر پرتوان نیز اهمیت از اهمیت زیادی برخوردار است.

لیزر پرتوان در چه بیماری هایی کاربرد دارد؟

• آرتروز ستون فقرات

• فیزیوتراپی دیسک کمر

• فیزیوتراپی دیسک گردن

• فیزیوتراپی خار پاشنه